hoofdpijn via je voeten verminderen

Gepubliceerd op 4 maart 2021 om 14:22

Het masseren van je voeten en dan meer bepaald voetreflexologie is een natuurlijke en ontspannende manier om hoofdpijn te verminderen of te verhelpen.

Hoofdpijn kan verschillende oorzaken hebben. Denk maar aan hoofdpijn tijdens de menstruatie of tijdens een verkoudheid. Soms kan het ook zijn dat je last hebt van je nek en schouders en dat dit uitstraalt naar je hoofd. Dit is kan onder andere komen doordat je fysiek zwaar werk gedaan hebt, lang aan de computer gewerkt hebt of dat je veel stress ervaart. Voeding en emoties aan de andere kant kunnen ook nog hun weerslag hebben op je hoofd.

Door het masseren van bepaalde drukpunten op je voeten die in verbinding staan met je hoofd kan je je hoofd gaan ontspannen, waardoor de klachten wat kunnen verminderen.
Toch is er bij voetreflexologie ook een keerzijde... Doordat je afvalstoffen gaat afvoeren kan het zijn dat je tijdelijk, een paar uurtjes tot maximum één dag wat meer of ergere klachten ervaart, waarna de klachten gaan verminderen. Wil je dit tot een minimum beperken, drink dan veel water en geef je lichaam rust, zo kunnen de afvalstoffen goed wegvloeien.

 

Hieronder bekijken we enkele techniekjes en greepjes die je thuis zelf kan doen om wat meer controle te krijgen over je hoofdpijn of deze wat te verminderen:

*Het zonnetje: de zonnevlecht

Dit punt zit op de onderkant van de voeten tussen je tweede en derde teen, net onder de bal van de voet. Je kan dit punt masseren door er druk op te gaan zetten. Je zet je duim of wijsvinger op dit punt en geeft voor ongeveer 5 tellen druk, dan los je druk, maar houdt contact met de huid en zet je opnieuw druk voor ongeveer 5 tellen.

Masseren van dit punt gaat ervoor zorgen dat gevoelens van stress kunnen losgelaten worden en je je meer ontspannen, evenwichtiger en meer in je kracht gaat voelen.

 

*Het hoofd: het voorhoofd

Deze zone kan je vinden aan de bovenkant van de dikke teen, van net onder de nagel tot het stuk waar de teen over gaat in de voet. Je kan deze plek masseren door cirkels te draaien over de gehele lengte en breedte van de zone of doormiddel van de techniek van de lopende duim. 
Masseren van dit punt heeft als doel om spanningen in het voorhoofd los te laten en daardoor pijn in het (voor)hoofd te verminderen.

 

*Het hoofd: de hersenen

Dit punt zit op de onderkant van je voet, op het kussentje van de dikke teen. Op dit punt zitten de hersenen. Je kan dit masseren door cirkeltjes te draaien over het gebied. Zet je duim in het midden van het kussentje en draai heel rustig cirkeltjes van binnen naar buiten en daarna terug van buiten naar binnen. Bij het draaien van de cirkeltjes zet je wel enige druk.
Bij deze techniek kan je best een beetje olie (vb. gefractioneerde kokosolie, amandelolie, druivenpitolie, ...) gebruiken, zodat het wat beter schuift.
Masseren van dit punt gaat ervoor zorgen dat je pijn in het hoofd gaat verlichten, gevoelens van stress gaat afvoeren en dat je meer uit je hoofd kan komen. 

 

*De nek

De zone van de nek kan je vinden aan de onderkant van ze voet net onder het kussentje van de dikke teen. Je kan deze zone weer masseren met de techniek van de lopende duim of door pijlen te trekken over deze zone. Je begint op de plooi van het eerste en tweede kootje van de dikke teen en wrijf met je vinger naar beneden richting de voet toe. Voel je ergens een plekje wat pijnlijk is, blijf hier dan even staan. Doe dit op dezelfde manier dan je het zonnetje masseert.

 

Als laatste nog enkele tips die je zouden kunnen helpen bij het omgaan met je hoofdpijn die niet zo zeer veel te maken hebben met voetreflexologie, maar wel met het verminderen van spanning op de spieren in je nek en schouders.

*Masseer de schedelrand

Veel spieren van je nek en schouders hechten aan aan de rand van de schedel, als deze vast zitten, zorgen ze vaak voor hoofdpijn. Je kan dit masseren door cirkels te draaien op deze rand of door je vingers op de rand te zetten en dan druk te zetten.

Het masseren van deze spieren kan pijnlijk zijn, maar gaat wel spanning verminderen, waardoor daarna ook pijn kan verminderen.

 

*Doe yoga/stretchoefeningen

Om spanning in de spieren van de nek en de schouders te verminderen kan je verschillende oefeningen doen. Hieronder som ik enkele voorbeelden op. Voor inspiratie van oefeningen kan je altijd terecht op https://www.breatheandflow.org/ of https://www.youtube.com/channel/UCbfPq-uRqonJQli41muSLeQ

Let bij het uitvoeren van deze oefeningen op dat je steeds rustig de oefeningen doet en dat je niet over je pijngrens gaat en dat je gedurende enkele ademhalingen stil in deze houding blijft.

*Childspose: kindhouding

*Cat pose : kat houding

*Ear to shoulder pose: oor naar schouder

*Chin tot chest pose: Kin naar de borst

 

Wil je deze techniekjes eens uitproberen, kijk dat dan zeker eens naar dit filmpje, hierin leg ik alles uit en doe ik de greepjes ook voor.

https://www.instagram.com/tv/CIBed_Rg1De/

Veel succes!
Ans


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.