Hoe goed zorgen voor jezelf

Gepubliceerd op 7 maart 2021 om 13:20

Zelfzorg, wat is dat eigenlijk?

Zelfzorg kan je eigenlijk heel letterlijk vertalen naar zorgdragen voor jezelf. Als je dan wat verder gaat kijken, kan dit dan gaan over zorgen voor je fysieke zelf, maar ook over je mentale welzijn.

 

Beide delen die hierboven beschreven zijn, zijn even belangrijk en beïnvloeden elkaar continu. Denk er maar aan als je weinig geslapen hebt. Dit gaat dan meer over je fysieke welzijn, maar als we weinig geslapen hebben zijn we vaak moe en dit heeft da weer zijn invloed op ons mentale welzijn. We zijn prikkelbaarder, hebben minder energie en we voelen ons daarom vaak minder goed in ons vel. Andersom is het natuurlijk ook zo dat als we veel stress en spanningen ervaren. we minder goed kunnen slapen. Het is dus daarom belangrijk om aan beide vormen evenveel aandacht te besteden. 

 

We weten meestal wel dat het voornaam is om goed voor onszelf te zorgen, maar hoe doen we dat dan juist en wat is 'goed'? Wel ik ben geen expert, psycholoog of coach, maar vanuit mijn ervaringen kan ik jullie wel verschillende zaken meegeven die voor mij helpen, of wat zelfzorg voor mij inhoud.

 

Zelfzorg toepassen in je leven is een levenslang proces en een zoektocht die eindeloos zal blijven duren, want wat vandaag lukt en wat vandaag helpt of in je leven past, doet het morgen misschien niet meer.
Het is goed om te onthouden dat het proces op zich ook juist belangrijk is. Ermee bezig zijn en je best doen om zo goed als mogelijk voor jezelf te zorgen is het voornaamste. Dit zal de ene dag al beter lukken dan de andere en dat is volkomen normaal.

 

Een aantal zaken waar ik naar probeer te streven zijn ten eerste voldoende slaap. Dit is iets wat voor iedereen anders is, maar ik ben zelf een persoon die veel slaap nodig heeft, dus ik probeer toch zeker 8 uur per nacht te slapen. Ten tweede probeer ik om minstens een uur voor het slapen gaan zo min mogelijk schermen te bekijken. Ik kijk wel tv voor het slapen gaan, maar de gsm en de laptop vermijd ik liefst zo kort voor het slapengaan. Dit zorgt ervoor dat je hersenen rustiger zijn en nog minder prikkels te verwerken hebben. Hierdoor zou je makkelijker in slaap kunnen vallen. Om extra goed te kunnen slapen heb ik edelstenen die bij ons in bed of op de slaapkamer liggen die ons hier nog extra bij kunnen helpen. Ook hebben wij op onze slaapkamer een diffuser staan waarin ik regelmatig essentiële oliën doe, afgestemd op waar we last van hebben. Dit kan gaan van ontspannende en rustgevende oliën die helpen bij het in slaap vallen, tot olietjes voor de luchtwegen bij een verkoudheid of verstopte neus. 

Daarnaast let ik sterk op mijn voeding. Ik vind het belangrijk om je lichaam de juiste voedingstoffen te geven en hier ook rekening mee te houden wat jouw lichaam wel en niet goed kan verdragen. Als je hier geen of weinig rekening mee houdt en deze voedingsmiddelen toch blijft eten zet je je lichaam continu onder stress. Om er achter te komen welke voedingsmiddelen dit voor jou zijn, probeer hier dan goed naar jouw lichaam te luisteren. Het geeft meer aan dan je denkt. Denk maar aan huiduitslag, opgeblazen buik, gas/lucht in de buik, ... Dit zijn allemaal tekenen van je lichaam om te laten weten dat het iets wat je gegeten hebt niet goed verdraagt. Je kan hier dan eventueel in je eetpatroon rekening mee houden. Zo let ik naast gluten en lactose wegens een intolerantie ook nog op met broccoli, rauwe ui, ... omdat mijn lichaam deze niet goed verdraagt. Ik eet deze zaken wel nog soms, maar niet zo regelmatig. Sinds ik hier bewuster mee omga, heb ik minder buikpijn, opgeblazen buik en dit alles maakt dat ik me ook mentaal beter voel.

Om me mentaal goed te voelen en spanningen goed los te kunnen laten probeer ik toch dagelijks een momentje voor mezelf in te plannen. Dit kan soms maar 5 a 10 minuten zijn, maar op andere dagen zal dit dan 30 minuten tot een uur zijn. Dingen die ik bijvoorbeeld doen zijn korte ademhalingsoefeningen of meditaties, een yogaflow (soms een korte, soms een lange afhankelijk van de tijd die ik heb), schrijven van zaken waar ik dankbaar voor ben, schrijven van intenties en dromen, ... Op bepaalde momenten als ik merk dat ik wat overprikkeld ben kan het ook soms zijn dat ik even de tijd neem om gewoon stil te zitten of liggen om alle prikkels los te laten.

 

Zelfzorg is iets wat een deel van je dagelijkse routine zou moeten worden, hoe jij dit toe past en wat voor jou werkt is natuurlijk heel persoonlijk. Hierboven kan je al enkele zaken vinden, maar er zijn natuurlijk nog zoveel meer zaken die je kan doen. Op mijn Instagram kan je hiervan nog meer voorbeelden vinden.
Het is natuurlijk belangrijk om er bij stil te staan dat als dit nog nieuw voor je is, het dagelijks toepassen waarschijnlijk moeilijk gaat zijn. Dit is geen enkel probleem. Zoals ik hierboven al vermeld heb is ermee bezig zijn en je er bewust van zijn het belangrijkste. Iedere kleine stap die je zet is goed. Trek je hier zeker aan op.

Doe wat je kan en dan komt het wel goed!

 

Veel succes, geluk en positieve energie!

Liefs Ans


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.