Slaapknopjes op je voeten

Gepubliceerd op 26 november 2020 om 18:39

De voeten zijn onmisbaar voor ons. We hebben ze nodig om te wandelen, te lopen, te dansen, ... en nog zoveel meer. Onze voeten krijgen vaak heel wat te verduren. We staan hier verschillende uren per dag op en proppen ze vaak in de meest gekke schoenen, van smalle hakken tot sneakers en sportschoenen en dan ook nog soms botten... 
We vinden onze voeten vaak lelijk en besteden hier weinig aandacht aan...

 

Maar wist je dat onze voeten veel belangrijker zijn dan we denken... Ze zijn de spiegel van ons lichaam. Alles van ons lichaam vinden we hierin terug.

Je voeten masseren is niet alleen fijn, maar voetreflexologie kan ook veel betekenen voor je gezondheid. Hoe werkt dat dan juist die voetreflexologie? 
Wel! Door druk te zetten op een bepaalde plaatsen op je voeten gaat je lichaam bloed en energie sturen naar het orgaan of het deel van het lichaam dat met deze plek op de voeten correspondeert. Hierdoor ontspant het orgaan zich, voert het afvalstoffen af en kan het zo zichzelf herstellen.

Op deze manier kan voetreflexologie helpen om je lichaam te ontspannen, meer energie te verkrijgen en klachten te verminderen.

Voetreflexologie en slapen

Zo kan je dus ook door op bepaalde plekken op je voeten te drukken gaan inspelen op je slaapritme. Veel mensen hebben regelmatig moeite met slapen. Dit kan dan bijvoorbeeld zijn dat ze geen rust kunnen vinden en hierdoor moeilijk inslapen of dat ze regelmatig wakker worden en hierdoor moeite hebben met doorslapen.

Door op deze plekken te gaan drukken gaat je lichaam zich meer kunnen ontspannen en kunnen gevoelens van stress losgelaten worden.
Deze punten mag je meerdere malen per dag voor ongeveer 1 a 2 minuten per keer masseren. Het moment waarop je dit doet kies je zelf, je kijkt wat voor jou het beste past. Het gaat hier over punten rond slapen en slaapproblemen, dus net voor het slapengaan is bijvoorbeeld een fijn moment. Zo kan je je lichaam en geest ook even een bewust moment geven om tot rust te komen en jezelf voorbereiden op het slapengaan.

Slaapknopjes op je voeten

De punten die je kunnen helpen om beter te slapen zijn de volgende:

*Het zonnetje: de zonnevlecht

Dit punt zit op de onderkant van de voeten tussen je tweede en derde teen, net onder de bal van de voet. Je kan dit punt masseren door er druk op te gaan zetten. Je zet je duim of wijsvinger op dit punt en geeft voor ongeveer 5 tellen druk, dan los je druk, maar houdt contact met de huid en zet je opnieuw druk voor ongeveer 5 tellen.

Masseren van dit punt gaat ervoor zorgen dat gevoelens van stress kunnen losgelaten worden en je je meer ontspannen, evenwichtiger en meer in je kracht gaat voelen.

 

*Het hoofd: de hersenen

Dit punt zit op de onderkant van je voet, op het kussentje van de dikke teen. Op dit punt zitten de hersenen. Je kan dit masseren door cirkeltjes te draaien over het gebied. Zet je duim in het midden van het kussentje en draai heel rustig cirkeltjes van binnen naar buiten en daarna terug van buiten naar binnen. Bij het draaien van de cirkeltjes zet je wel enige druk.
Bij deze techniek kan je best een beetje olie (vb. gefractioneerde kokosolie, amandelolie, druivenpitolie, ...) gebruiken, zodat het wat beter schuift.
Masseren van dit punt gaat ervoor zorgen dat je pijn in het hoofd gaat verlichten, gevoelens van stress gaat afvoeren en dat je meer uit je hoofd kan komen. Hierdoor wordt je rustiger en ben je minder bezig met piekeren en dergelijke voor het slapengaan.

 

*Het slaap-waak ritme

Dit punt zit op de voeten aan de zijkant van de dikke teen. Tussen de dikke teen en de tweede teen. Dit punt kan je best masseren door cirkeltjes te draaien over het hele gebied. Als je een punt tegen komt wat (veel) pijn doet, kan je hier even blijven stilstaan en wat extra druk zetten.

Het masseren van dit punt heeft als gevolg dat je slaapritme gaat verbeteren.

 

*Het maantje: insomniapunt

Dit punt vind je aan de onderkant van je voet, in het midden op de bovenste rand van de hak van de voet. Je kan dit punt op dezelfde manier masseren als het zonnetje. Dus je zet je zet je duim tegen de hak aan en geeft voor ongeveer 5 tellen druk, dan los je druk, maar houdt contact met de huid en zet je opnieuw druk voor ongeveer 5 tellen.
Het masseren van dit punt gaat ervoor zorgen dat je beter kan inslapen, maar ook doorslapen.

 

Wil je dit zelf graag eens proberen, check dan zeker ook het filmpje dat ik maakte, waar ik de verschillende drukpunten laat zien en je ook mee geef hoe je deze kan masseren. Je kan het filmpje bekijken via deze link.

https://www.instagram.com/tv/CHx4QLbgvxq/?igshid=95xgosf41qnz

 

Veel masseer plezier!
Liefs Ans


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.